Dacă ai o mașină pe care nu o mai folosești și nu vrei să mai plătești taxe și impozite pentru aceasta, poți solicita radiere auto pentru aceasta. Dar trebuie prezentate mai multe documente.
Procesul de scoatere definitivă a unei mașini din circulație presupune parcurgerea mai multor etape.
Proprietarul sau delegatul trebuie să depună o serie de acte doveditoare la mai multe autorități. Dar, în unele cazuri se poate face și online.
După ce a obținut toate documentele, poate solicita radierea din evidențe a mijlocului de transport.
Pentru a face radierea fiscală, proprietarii trebuie să se prezinte la Direcția de Taxe și Impozite Locale de domiciliu.
Aici vor completa o cerere tip de radiere, pe care o primesc de la ghișeu.
Apoi trebuie să prezinte următoare acte, în copie și original:
Persoanele juridice trebuie să prezinte și o delegație din partea societății pentru a depune aceste acte.
Dacă se prezintă altă persoană în locul proprietarului, aceasta trebuie să aibă o împuternicire notarială.
Dacă toate actele sunt depuse corect și complet, iar impozitul și taxele datorate statului sunt achitate integral, se va elibera un Certificat Fiscal care atestă că vânzătorul nu are nicio datorie la bugetul local.
În cazul vânzării vehiculului, acest certificat se înmânează noului proprietar, care are obligația să înscrie vehiculul în evidențele locale pe numele său.
Sunt situații în care proprietarii unor mașini nu vând vehiculul, nu îl predau la casat, dar nici nu doresc să mai plătească taxe și impozite pentru acesta.
Fie vor să-l păstreze ca piesă de muzeu, fie să îl folosească pentru piese.
În această situație, solicitarea de radierea auto trebuie însoțită și de o declarație prin care confirmă că nu mai folosește acest vehicul. În plus, trebuie să demonstreze că deține un spațiu adecvat de păstrare a mașinii.
Mai exact, trebuie dovedită existența unui drept de folosință al unui teren sau garaj. Deci, va fi necesar un act de proprietate, contract de comodat sau contract de închiriere pe acest spațiu.
Cei care au dat la casat mașina sau le-a fost furată, ori pur și simplu nu o mai folosesc, pot cere radierea din circulație a vehiculului.
Proprietarul trebuie să depună la Serviciul Public Comunitar Direcția Permise și Înmatriculări Auto (DRPCIV) următoarele acte:
În cazul persoanelor juridice vor fi depuse și documentele care să ateste dobândirea personalităţii juridice, denumirea şi sediul și împuternicirea reprezentatului legal.
În funcție de motivul cererii de radiere din circulație, se mai pot solicita următoarele:
Potrivit OUG 38/2023, operațiunile legate de vânzarea ori înmatricularea și radierea din circulație a vehiculelor se pot face și online.
Mai exact, DRPCIV trebuie să dezvolte o platformă informatică, destinată furnizării de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor.
Odată ce cadrul legal a fost creat, serviciile publice electronice ce vor putea fi furnizate prin intermediul acestei platforme.
Astfel, cei care doresc să realizeze online operațiuni precum cea de radiere trebuie să-și creeze un cont pe platforma DRPCIV. Dar, pentru asta trebuie să se prezinte personal la sediul instituției cu actul de identitate, pentru a fi luați în evidență.
De asemenea, trebuie să o adresă de email și să poată oferi un număr de telefon la care să fie contactați.
Odată finalizată această verificare și contul activat, radierea mașinii se va putea face și online.